Starfish in de studio

[vc_row][vc_column width=”1/1″][vc_column_text disable_pattern=”true” align=”left” margin_bottom=”0″ p_margin_bottom=”20″ width=”1/1″ el_position=”first last”]

Vrijdag 13 februari

Het is nog even wennen aan dit tijdstip als we onderweg zijn om de laatste instrumenten bij Mats thuis op te halen. Het grootste deel van de backline staat immers al bij de studio. Eerst nog even langs de supermarkt voor de yoghurtfruitsnoepjes, mini marsjes en snickers en de lange tocht naar Almere kan beginnen. Met z’n drieën, want Mats moet vandaag nog werken.

Eenmaal gearriveerd bij de Mood Media Studio maken we kennis met Nathan, de producer waarmee we de komende week zullen werken. De onderdelen van het drumstel worden naar binnen gesleept en klaargezet in de opnameruimte. Daarna is het tijd om het juiste geluid te vinden voor de opnames. Alle toms en de snare worden net zo lang gestemd totdat het perfecte geluid gevonden is. Nadat anderhalf uur later alles afgesteld en gemiced is, is het tijd om te lunchen.

Na de lunch begint het echte opnamewerk. Peter en ik spelen eerst een aantal keer live mee, maar daarna besluit Nathan dat het een goed idee is als wij guidetracks opnemen. Uiteindelijk weten we op deze manier één en een kwart nummer op te nemen en dan is de dag alweer voorbij.

Maandag 16 februari

Als we allemaal één voor één binnengedruppeld zijn bij Mats thuis is het tijd om te vertrekken. Voor deze tweede studiodag staan nog ongeveer vier en een kwart nummers die Elmar moet indrummen op de planning. Na de autorit waarin nummers van “The Ink Spots”, maar ook lekkere bluesnummertjes die ons langzaamaan wakker maken gedraaid worden komen we weer aan bij de studio. Bekertjes met koffie worden gehaald en er mag weer een snare gestemd worden. Omdat we zowel ska en reggae als punk in onze nummers hebben, gebruiken we twee verschillende snare sounds.

De rest van de dag doet Elmar zijn klusje terwijl Mats en Nathan de nodige tips geven tussen de verschillende takes door. De drumsolo’s vergen veel tijd, waardoor we uiteindelijk wat langer doorgaan. Maar rond zessen staan dan ook alle drums er op en kunnen we naar huis.

Dinsdag 17 februari

Vandaag is Peter aan de beurt om zijn bastracks op te nemen. Om te experimenteren met verschillende basgitaren neem ik mijn basgitaar ook mee in het kratje op mijn fiets. We hebben daardoor nu drie basgitaren in de studio: Peter zijn volgestickerde Washburn, de zelf gefabriceerde Telecasterbas en mijn Jazzbas. In de studio zijn we er al snel achter hoe het basgeluid moet klinken en Peter kan zijn klusje doen. Doordat de gitaar guidetracks en drums er al opstaan gaat dat best vlot. Basgitaren worden afgewisseld voor verschillende sounds en een bestaand basloopje wordt zelfs op de schop genomen. Het gaat vandaag super snel en iets na vieren staan alle bastracks erop. Daarom zetten we de gitaarversterkers voor morgen alvast klaar, om vervolgens lekker bijtijds naar huis te gaan. Ik regel deze avond nog een nieuwe buis voor in een effectpedaaltje, zou je zomaar nodig kunnen hebben voor een fijn geluid.

Woensdag 18 februari

Vandaag heb ik weer de mazzel om opgehaald te worden met de auto en heb daarom de nodige Cd’s voor onderweg ingepakt. Het blijkt nu alleen dat Mats geen Cd-speler in zijn auto heeft en dat de radio kapot is. Dan zit er maar één ding op: zelf radio maken met je Macbook. Op de heenweg fungeerde ik dan ook als radio-dj/navigatieman (Thomthom) en startte ik na elke twee nummers een jingle in om vervolgens met een zware radiostem “Radio Starfish” aan te aankondigen. Na drie kwartier zijn we bij de studio en kunnen we opzoek naar het ideale gitaargeluid.

Voor het gitaargeluid hebben we twee versterkers naast elkaar gezet met daartussen isolatiewanden tegen het lekken van het geluid. De linker versterker geeft een clean geluid en de rechter een met een springreverb. Door de twee apart op te nemen, kun je een perfect reggae/ska geluid opnemen.

Mats neemt als eerste alle reggae en ska gitaren op, dat gaat soms zo snel dat we af en toe een one-taker hebben! Allerlei trucjes worden vandaag uitgehaald. Verschillende microfoons, snaren worden afgeplakt met tape en het buizenpedaal wordt bijna overal op gebruikt.

Uiteindelijk is het dan mijn taak om wat gitaren op te nemen, sommige stukken gaan sneller dan de andere en ook bij mij worden er wat snaren afgeplakt om doorklinkende snaren te voorkomen.

Aan het eind van deze productieve dag staan bijna alle gitaren erop, morgen solodag!

Donderdag 19 februari

Het tripje naar Almere is al een gewoonte geworden en voordat we het doorhebben zijn we bij de studio aangekomen. Mats heeft de Epiphone Casino van de familie Koning kunnen lenen. Dat is zo’n holowbody gitaar en we denken dat we daar wel een interessant geluid uit kunnen halen.

We beginnen met nog wat overdrive gitaartjes en gaan daarna aan de slag met het pielwerk, solootjes en echootjes. De eerste solo wordt opgenomen gevolgd door wat dub-echootjes voor de reggae feel en daarna ben ik aan de beurt. Ik ben nog nooit zo lang bezig geweest met een solo, maar ik wil hem in één keer inspelen met het juiste gevoel erbij. Na een tijdje, we zijn al gestopt met het tellen van de takes, besluiten we eerst om nog wat akoestische gitaartracks op te nemen voordat Mats weg moet. De akoestische gitaren geven wat extra gelaagdheid in het nummer.

Dan is het tijd voor Mats om Jordi, de scratcher, op te halen. Ik oefen een aantal keer op de solo en uiteindelijk weten Nathan en ik er een op te nemen die vet klinkt. Daarna is het tijd om de toetsenpartijen in te spelen. Voor een dik orgelsound gebruiken we de B4 plug-in van Native Instruments, die gaat door het buizenpedaal naar de twee versterkers en wordt uiteindelijk opgenomen met vier microfoons. Omdat Nathan ook toetsenist is, weet hij snel toffe partijtjes in te spelen en laat ik dit toch ook voor een groot deel aan hem over. De meeste partijen staan erop en op dat moment komen Mats en Jordi terug. Er wordt gescratcht (met welke platen en op welke nummers blijft nog een verrassing). Uiteindelijk staan er rond vijf uur weer een hoop mooie dingen op de plaat in wording en kunnen we weer lekker naar huis.

Vrijdag 20 februari

Vandaag is het tijd om de puntjes op de i te zetten. Het traditionele bakkie koffie wordt gehaald en nadat Nathan nog een vette orgelpartij voor zijn rekening neemt en ik de synthesizer opneem kan Mats zich uitleven op de zang. Dat gaat vrij rap en Peter wordt ondertussen naar de muziekwinkels gestuurd om een tamboerijn te kopen. Als Peter terug is, zingen Peter, Mats en ik nog koortjes in waardoor de nummers nog vetter worden en voordat we het doorhebben is het tijd voor de lunch. Dat betekent vandaag kroketten en kaassoufflés, echt even een applaus voor Mood Media! Tegen een uur of vier heeft Mats alle zang erop zitten en hebben we nog een keer een koortje gedaan, dus tijd voor percussie! Klapjes, maracas, rainstick en de tamboerijn komen allemaal van pas om de nummers nog een beetje aan te dikken. Als alles erop staat is het tijd om het opgenomen materiaal terug te luisteren onder het genot van een welverdiend koud biertje. Het klinkt nu al super, maar we zullen nog een tijd moeten wachten op de uiteindelijke mix, omdat sommige nummers tussen de 25 en 32 sporen bevatten!

Helemaal gaar, maar voldaan pakken we de auto zo vol mogelijk in, zeggen we Nathan gedag en rijden we terug naar Heemskerk.

Trouwens, Nathan mocht je dit lezen, ergens ligt nog een oude Starfish EP verstopt.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]